Electric vehicle in India & future outlook


There are many stakeholders involved in the electric vehicle market, which has a multidimensional scope. For an automotive market that is 5th largest and slated to become 3rd largest, electric vehicle adoption is imperative at the mass level and fast. According to this, over 3,30,000 electric vehicles will be sold in 2021, a growth of 168 percent from 2020. It is predicted that this number will exceed 90 lakh by 2027, according to a report released by IVCA-EY-IndusLaw. However, this rise in sales is overwhelmingly driven by two- and three-wheelers.

Several factors must be considered for the Indian electric vehicle ecosystem to become wholesome. A small number of electric passenger cars and buses are registered. There is also the task of providing viable charging infrastructure for the country. Can you tell me what the dynamics of the Indian electric vehicle market are shortly and what the government is doing in this area?


According to the 2021 sales report, 48 percent of the growth was from two-wheelers, 47 percent from three-wheelers, and 4 percent from passenger vehicles. Electric buses contributed just 0.36 percent to the total growth. According to IVCA EY-IndusLaw, the surge in EV sales can be attributed to factors such as personal mobility and gasoline and diesel price increases.


Most electric vehicles in India are sold in Uttar Pradesh, which accounts for 20 percent of the country's electric vehicle registrations. Electric vehicles make up 1.1 percent of total vehicle sales and are expected to make up 39 percent of total automotive sales by CY27, growing at 68 percent over the next five years.


As of now, there are only 1,742 charging stations in the country, but by 2027, the number will rise to 100,000 units to meet the demands of the 14 lakh million electric vehicles that will be on Indian roads.


भारत में इलेक्ट्रिक वाहन का भविष्य


इलेक्ट्रिक वाहन बाजार में कई हितधारक शामिल हैं, जिनमें बहुआयामी गुंजाइश है। एक ऑटोमोटिव बाजार के लिए जो 5वां सबसे बड़ा है और तीसरा सबसे बड़ा बनने की उम्मीद है, बड़े पैमाने पर और तेजी से इलेक्ट्रिक वाहन अपनाना अनिवार्य है। इसके अनुसार, 2021 में 3,30,000 से अधिक इलेक्ट्रिक वाहन बेचे जाएंगे, 2020 से 168 प्रतिशत की वृद्धि। IVCA-EY-IndusLaw द्वारा जारी एक रिपोर्ट के अनुसार, यह अनुमान लगाया गया है कि यह संख्या 2027 तक 90 लाख से अधिक हो जाएगी। हालांकि, बिक्री में यह वृद्धि दोपहिया और तिपहिया वाहनों द्वारा संचालित है।



भारतीय इलेक्ट्रिक वाहन पारिस्थितिकी तंत्र को स्वस्थ बनाने के लिए कई कारकों पर विचार किया जाना चाहिए। कम संख्या में इलेक्ट्रिक यात्री कारें और बसें पंजीकृत हैं। देश के लिए व्यवहार्य चार्जिंग अवसंरचना प्रदान करने का कार्य भी है। क्या आप मुझे बता सकते हैं कि जल्द ही भारतीय इलेक्ट्रिक वाहन बाजार की गतिशीलता क्या है और सरकार इस क्षेत्र में क्या कर रही है?



2021 की बिक्री रिपोर्ट के अनुसार, 48 प्रतिशत वृद्धि दोपहिया वाहनों से, 47 प्रतिशत तिपहिया वाहनों से और 4 प्रतिशत यात्री वाहनों से हुई। इलेक्ट्रिक बसों ने कुल वृद्धि में सिर्फ 0.36 प्रतिशत का योगदान दिया। IVCA EY-IndusLaw के अनुसार, EV बिक्री में वृद्धि को व्यक्तिगत गतिशीलता और गैसोलीन और डीजल की कीमतों में वृद्धि जैसे कारकों के लिए जिम्मेदार ठहराया जा सकता है।



भारत में अधिकांश इलेक्ट्रिक वाहन उत्तर प्रदेश में बेचे जाते हैं, जो देश के इलेक्ट्रिक वाहन पंजीकरण का 20 प्रतिशत हिस्सा है। इलेक्ट्रिक वाहन कुल वाहन बिक्री का 1.1 प्रतिशत बनाते हैं और अगले पांच वर्षों में 68 प्रतिशत की वृद्धि के साथ CY27 तक कुल मोटर वाहन बिक्री का 39 प्रतिशत बनाने की उम्मीद है।



अभी तक, देश में केवल 1,742 चार्जिंग स्टेशन हैं, लेकिन 2027 तक, भारतीय सड़कों पर 14 लाख मिलियन इलेक्ट्रिक वाहनों की मांग को पूरा करने के लिए यह संख्या बढ़कर 100,000 यूनिट हो जाएगी।


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